Klasvoorstelling 3AK

 

3AK Samsonklas

 
Kleuters spelen veel en graag! Ze genieten van elk moment en elk moment kan aanleiding geven tot spel. In iedere speelhoek worden er situaties gecreëerd waarin de kleuters ervaringen kunnen opdoen. Deze situaties zitten bomvol met leerrijke dingen. Kleuters worden uitgedaagd om op ontdekking te gaan. Tijdens het spel wordt er gewerkt aan sociale vaardigheden (samen kunnen spelen), taalvaardigheid (het vertellen aan elkaar), wiskundige initiatie (bv. Mijn sjaal is langer dan die van jou) en wereldoriëntatie (hoe komt het dat ijs smelt?). Kinderen leren zonder het zelf te weten. Kleuters leren op een aangename en prettige manier. Wat je zelf ontdekt onthoud je beter! Iedere week worden kleuters gestimuleerd om na te denken door middel van een thema. Kleuters leren op deze manier om vragen te formuleren en zo worden ze nauw betrokken bij de inhoud van een thema. Het wordt “hun” thema, wat de motivatie en betrokkenheid verhoogt.
In het spel leren kleuters zichzelf en hun mogelijkheden kennen, de motoriek krijgt ontplooiïngskansen,  kortom door het spel komt een kleuter tot ontwikkeling.
Ieder kind is uniek, evolueert op zijn/haar eigen tempo en daar houden we rekening mee. Een kind dat nog niet kan staan leren we nog niet lopen en een kind dat al kan lopen moet niet terug leren staan. De kleuters worden opgevolgd en hun evolutie wordt samen met de ouders besproken tijdens de oudercontacten.
We bouwen een veilig nest waarna ze kunnen uitvliegen, de toekomst tegemoet!
 

Copyright © 2013. All Rights Reserved.